• Gdynia Design Days 2016

    IN MOTION exhibition at Gdynia Design Days
    Sport. Design. Mobility.
    1-10.07.2016

    Gdynia Design Days, Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia

    Specialist sports footwear and snowshoes; a variety of boards for, e.g. kitesurfing and windsurfing; kayaks and other boats; bikes, helmets and pads. These are just a few examples of the many objects that allow people to undertake an activity in atypical conditions, reach areas that are difficult to access, enjoy new experiences and break new records.

    We improve our bodies, equipping them with various tools which evolution has failed to provide. Despite their technological advancement, they are far from perfect. Convenient in certain situations,they are bothersome in all the others. When they are not in use, for example during transport, most sports equipment cannot be packed with the easiness of insects’ wings that roll under their shell. Transport and storage of the ‘additional organs’ present difficulties. The equipment often weighs too much or its size is inconvenient, which proves particularly bothersome in the case of dynamic and nomadic lifestyles.

    Manufacturers of sports equipment aspire to find solutions for transport and storage problems. The In Motion exhibition presents examples of these solutions. It is worth paying attention to the features of each object and the benefits to their potential users, as well as to the fact that the products share many characteristics, such as core design assumptions, operating rules and the way of working with materials.

    The products presented at the In Motion exhibition are characterized by a bold approach to finding solutions to these problems. The objects have been selected from numerous other concepts so they could clearly present a certain design trend. The majority of the products have gone into production in the last few years. All of them are dedicated to individual users. The exhibited objects can make one reflect on the path that the manufacturers and users of sports equipment will choose. Will everyone in the near future have a backpack filled with ultralight, excellently designed, foldable products that enable one to cope in all possible conditions? Or will we give up the desire to own items in favour of the idea of sharing? Perhaps both tendencies will start to overlap. It is also possible that the desire to accomplish perfection in imitating nature will lead to incorporating sports equipment into the human body. This would give people complete freedom and flexibility. Maybe in the future equipment will be an additional human hand or leg, a wing or fin.
    __

    PL
    Specjalistyczne buty sportowe i rakiety śnieżne. Różnorodne deski, np. do kitesurfingu, windsurfingu. Kajaki i wszelkie inne jednostki pływające. Rowery, kaski i ochraniacze… To tylko niektóre spośród przedmiotów umożliwiających nam funkcjonowanie w nietypowych warunkach, zdobywanie trudno dostępnych terenów, doznawanie nowych wrażeń, pobijanie rekordów.

    Usprawniamy swoje ciało, wzbogacając je o różnego typu elementy, w które nie wyposażyła nas natura. One jednak, mimo zaawansowania technologicznego, pozostają dalekie od doskonałości. Stanowią ułatwienie wyłącznie w określonej sytuacji, a w każdej innej zaczynają przeszkadzać.

    W sytuacji, gdy sprzęt sportowy nie jest używany, na przykład w czasie transportu, człowiek nie może go schować z łatwością, z jaką owady zwijają swoje skrzydła pod pancerz. Chcąc przetransportować czy przechować swoje „dodatkowe organy”, napotykamy trudności. Często sprzęt waży za dużo lub ma mało poręczne gabaryty, co okazuje się szczególnie uciążliwe przy dynamicznym i nomadycznym trybie życia.

    Producenci sprzętu sportowego wyraźnie dążą do tego, by był on łatwy w transporcie i przechowywaniu. Przykłady takich rozwiązań prezentuje wystawa „In motion”. Zapoznając się z nimi, warto zwrócić uwagę na cechy poszczególnych przedmiotów, na korzyści, jakie dzięki nim osiąga użytkownik. A także na to, że wybrane produkty łączy wiele wspólnych cech. W tym główne założenia projektowe, zasady działania oraz sposób pracy z materiałami.

    Prezentowane na wystawie „In motion” produkty cechuje odważne podejście w poszukiwaniu odpowiedzi na współczesne potrzeby. Są to przykładowe rozwiązania, które prezentują zaobserwowany kierunek projektowania. Większość z nich została wprowadzona do produkcji w ciągu ostatnich kilku lat. Wszystkie dedykowane są indywidualnemu użytkownikowi. Podczasich analizowania nasuwa się refleksja, jaką drogę obiorą producenci oraz użytkownicy sprzętu sportowego. Czy w niedalekiej przyszłości każdy aktywny człowiek będzie posiadał plecak pełen ultralekkich, świetnie zaprojektowanych, rozkładanych produktów umożliwiających korzystanie z wszelkich możliwych warunków? Czy jednak odejdziemy od chęci posiadania produktów na własność i zbliżymy się raczej do idei współużytkowania? Być może oba te kierunki zaczną się wyraźnie przenikać. Możliwe też, że chęć osiągnięcia doskonałości bliskiej naturze będzie prowadzić do tego, aby sprzęt sportowy, dziś mający nadal postać „doczepianych” do ludzkich ciał „dodatkowych organów”, został na stałe w nie wmontowany. Dzięki temu odzyskalibyśmy pełną wolność i swobodę. Stałyby się one kolejną ludzką ręką, nogą, skrzydłem, płetwą.

    kurator / curator

    Dorota Kabała, We design for physical culture

    projekt wystawy / exhibition design
    We design for physical Cultura

    projekt graficzny / graphic design
    Anna Nowokuńska, We design for physical culture

    produkcja / production
    Monika Brauntsch, The Spirit of Poland

    wystawcy / participants:
    Powermonkey Explorer 2, Powermonkey Extreme
    projekt / design: Powertraveller
    producent / manufacturer: Powertraveller
    Wielka Brytania/ UK

    Nobile Split NHP
    konstrukcja deski / board construction Nobile
    projekt akcesoriów / accessories design Nobile oraz We design for physical culture
    producent / manufacturer: Nobile
    Polska / Poland

    Stair-Rover
    projekt / design: Po-Chih Lai
    producent / manufacturer: Allrover TM
    Wielka Brytania/ UK

    Furoshiki
    projekt / design: Isao Hosoe Design, development Vibram®
    producent / manufacturer: Vibram®
    Włochy / Italy

    SX-2 / Tarmac
    projekt / design: Shima
    producent / manufacturer: Shima
    Polska / Poland

    TRX® Suspension Trainer™/ TRXPRO3
    projekt / design: Randy Hetrick
    producent / manufacturer: Fitness Anywhere LLC (TRX)
    Stany Zjednoczone / USA
    dystrybucja w Polsce / distribution in Poland: Fitness Ekspert

    FUTCHI_rebounder™
    projekt / design: Futchi
    producent / manufacturer: Futchi
    Szwecja / Sweden

    S-Lab Sense 5 Ultra
    projekt / design: Salomon
    producent / manufacturer Salomon
    Francja / France
    dystrybucja w Polsce / distribution in Poland: Amer Sports

    Fimbulvetr Hikr
    projekt / design: Fimbulvetr in collaboration with Pro-Snowboarder Mikkel Bang
    producent / manufacturer: Fimbulvetr
    Norwegia / Norway

    Small Foot Revolution
    projekt / design: Small Foot
    producent / manufacturer: Small Foot
    Bułgaria / Bulgaria

    Fanatic Arrows iRIG ONE 2016 Inflatable Windsurf Sail
    Viper Air inflatable WindSUP

    Fanatic Arrows iRIG ONE 2016
    projekt / design: North Kiteboarding + NorthSails
    producent / manufacturer: Fanatic
    Niemcy / Germany
    dystrybucja w Polsce / distribution in Poland: Vento Co.

    Viper Air inflatable WindSUP
    projekt / design: Fanatic
    producent / manufacturer: Fanatic
    Niemcy / Germany
    dystrybucja w Polsce / distribution in Poland: Vento Co.

    X-Lite 200
    projekt / design: Cumulus
    producent / manufacturer: Cumulus
    Polska / Poland

    XC3
    projekt / design: Pajak Sport
    producent / manufacturer: Pajak Sport
    Polska / Poland

    Halfbike
    projekt / design: Martin Angelov
    producent / manufacturer: Kolelinia LTD
    Bułgaria / Bulgaria

    STRIDA LT
    projekt / design: Mark Sanders
    producent / manufacturer: Ming Cycle
    Tajwan / Taiwan
    dystrybucja w Polsce / distribution in Poland: WSC Witold Szymanik i S-ka

    Oru Kayak Bay Series
    projekt / design: Oru Kayak
    producent / manufacturer: Oru Kayak
    USA / USA

    Plixi
    projekt / design: Overade – Philippe Arrouart
    producent / manufacturer: Overade
    Francja / France

    in-motion_fot-anna-nowokunska
    in-motion_fot-anna-nowokunska-2
    in-motion_fot-anna-nowokunska-6
    in-motion_fot-anna-nowokunska-8
    in-motion_fot-anna-nowokunska-9
    Photos: Anna Nowokuńska

    Exhibition cataloque in PDF.

  • Lodz&Cieszyn 2013

    Both exhibitions in Lodz (October 2013) and Cieszyn (February 2014) were developed as a sort of “recollection” from the exhibition in São Paulo at the DW! São Paulo Design Weekend in August 2013. It showed how the Polish products were seen by the Brazilian audience through incorporating quotes from Brazilian designers, architects, gallery owners and cultural promoters into the exhibition itself.

    The key to selecting the objects in 2013 edition of The Spirit of Poland was the spirit and soul of material.

    The exhibition presented the relationship between the designer and the materials through a series of objects and materials that were the starting point for their creation. It included handmade products, such as jewellery created out of coal (broKat) – the result of a co-operation between young Polish architects with manufacturers, based on their knowledge and experience. On the other hand, it presents objects that were designed with the use of digital technologies, such as a laser plotter or miller. These examples include products made from sheets of steel or plastic. Their form reflects the designers’ fascination with the material and direct relationship between the initial idea, a human hand and the material itself.

    LODZ DESIGN FESTIVAL 2013

    15_wernisaz_medium
    18_wernisaz_medium
    19_panel_medium
    7_Ekspozycja_medium
    36_Ekspozycja_medium
    34_wernisaz_medium
    Photos: Julia Cieszko

  • Warsaw 2010

    The National Opera House is a very prestigious venue in the city centre of Warsaw. We had a great privilege to exhibit there after returning from Tokyo. But we didn’t want to duplicate the exhibition shown in Japan. The challenge was to develop a dialogue between the elegant interiors of the National Opera House and contemporary shapes of objects presented by The Spirit of Poland.

    The brands shown at this exhibition were:

    1_The_Spirit_of_Poland_TeatrWielki
    5_The_Spirit_of_Poland_TeatrWielki
    10_The_Spirit_of_Poland_TeatrWielki
    15_The_Spirit_of_Poland_TeatrWielki
    17_The_Spirit_of_Poland_TeatrWielki
    18_The_Spirit_of_Poland_TeatrWielki
    19_The_Spirit_of_Poland_TeatrWielki